Gode råd omkring BØRNS SKÆRMFORBRUG

ipad-1126136_1920

Børns skærmforbrug.

Skærme er kommet for at blive. Men hvor meget skærmtid skal der til, før det går ud over dit barns udvikling?

Her får du gode råd til, hvordan du skruer ned for børnenes elektronikforbrug samt får mulighed for at administrere skærmtid automatisk via CUJO.

Hvornår er nok nok?

Det spørgsmål stiller mange forældre og bedsteforældre sig, når det kommer til børn og børnebørns forbrug af computer, mobil og tablet.

Udover er bekymringen også hvor vores børn surfer på nettet hvilket jeg gerne personligt som forældre også gerne vil have mere kontrol over samt hvor længe barnet er på nettet.

Men hvornår bliver det for meget, så meget, at det skader nattesøvnen og barnets udvikling. Hvornår er nok nok?

Se på barnets alder

Læs her er hvad Red Barnet anbefaler for de forskellige aldersgrupper:

0-3 årige

For de mindste børn er det vigtigt, at tiden foran skærmen er begrænset og ikke for omfattende. Spil via tablets gavner sjældent motorikken, kreativiteten og sprogindlæringen lige så godt, som fysisk leg gør.

Red Barnet anbefaler maksimalt 35 minutters skærmtid i hverdagen for 3-årige og måske lidt mere i weekender og ferier.

4-7 årige

I denne aldersgruppe kan børn godt selv være med til at udarbejde regler for skærmtid. På den måde føler barnet sig hørt, og barnet vil have lettere ved at overholde reglerne. Reglerne kan handle om, hvad spil som må spilles og på hvilke tidspunkter af dagen samt i hvor lang tid.

Også i denne aldersgruppe bør skærmtiden begrænses, så dit barn ikke udvikler en alt for stillesiddende adfærd, da det kan give helbredsproblemer senere i livet. Forskere anbefaler mellem 30 og 60 minutters skærmtid i hverdagene og eventuelt lidt mere tid i weekender og ferier til børn i denne aldersgruppe.

7-10 årige

I den alder begynder mange børn at få deres første mobiltelefon, og det giver mulighed for forøget skærmforbrug. Derfor er det vigtigt, at du og dit barn sammen udarbejder regler for skærmtiden, så der også er tid til fysisk aktivitet. Når I laver reglerne sammen, er der større sandsynlighed for, at dit barn vil overholde dem.

Skærmtiden for denne aldersgruppe bør ifølge forskere ligge et sted mellem en og to timer dagligt. Undersøgelser viser, at børn, som dagligt sidder tre-fem timer foran skærmen, har tendens til overvægt. Samtidig kan forbruget gå ud over det ‘fysiske’ sociale netværk.

Ingen skærm før sengetid

Et andet godt råd er nul skærm før sengetid. Børn sover dårligere, når de bruger mobil eller iPad før sengetid, lyder konklusion på en undersøgelse fra American Medical Association. Med CUJO kan du helt lukke af for Internet adgang om natten på dine børns tablet eller PC.

Involver dig og tag CUJO med

CUJO boksen hjælpe dig med at sætte rammer for hvad dine børn kan på nettet samt administrere den aftalte skærmtid automatisk via forældre kontrol delen i CUJO softwaren.

  • Undgå at dine børn tilgår upassende websteder og apps
  • Styr adgangen til Internettet for dine børn via tidsplaner
  • Sætte tidsgrænser for dine børns brug af Internettet.
Hvordan virker Cujo Køb Cujo

 

Kilder:

  • Søndagsavisen
  • Jyllandsposten
  • Ude og Hjemme
  • Netsundhedsplejerske
  • Politiken
  • Fibia
  • WiFik.dk