Familien Lau, Østerbro, København

Familien Lau udtaler:

”Vi har fået markant bedre netværk hjemme hos os. Det trådløse internet virker – endelig – i hele huset. Det er egentlig mærkeligt, at man skal bekymre sig om dækning i hele huset, man tror jo, det er noget internetudbyderne tager sig af. Men det gør de ikke. Derfor blev vi så glade, da vi opdagede Wifik. En specialiseret og hyperfleksibel virksomhed der virkelig kerer sig om kunderne. Vi følte os meget godt behandlet, og pengene er givet rigtig godt ud. Sublim service og meget tilfredsstillende produkt. Vi kan varmt anbefale Wifik.”

Baggrund

Hos familien Lau på Østerbro i København var der alvorlige udfordringer med den trådløse dækning i hjemmet. Stueplan havde den bedste trådløse dækning i hjemmet, men det var ikke 100% stabilt, og derudover var der pletvis dækning på 1. sal og 2. sal i hjemmet.

Det var derfor ikke muligt at streame musik/video på en stabil måde – specielt på 1. og 2. sal. Det streamingudstyr, som var placeret i stueplan som var tilkoblet det eksisterende WiFi, hoppede af og på internettet, specielt ved aftenstide når alle var hjemme (herunder naboerne).

Resultatet for familien var en utilfredsstillende hverdag, da internettet ikke levede op til forventninger og behov.

Udfordringer

  • YouSee WiFi-router var opsat i stueplan og kunne ikke alene håndtere hjemmets WiFi
  • Streamingudstyr tabte forbindelsen til internettet tilfældigt specielt sen eftermiddag og aften
  • Ikke muligt at opnå en tilfredsstillende internetforbindelse på 1. og 2. sal
  • Mange naboer med aktivt WiFi-udstyr i et rækkehusområde.

WiFi Kompagniet blev tilkaldt på denne baggrund, og vi foretog en måling rundt om i hjemmet. Vi kunne konstatere, at der var omkring 60 forskellige synlige WiFi-netværk, og 5 af disse var særdeles kraftige: De var i direkte konkurrence med familiens eget WiFi-netværk. Derfor var der kraftig interferens i de frekvensområder, som WiFi anvender, specielt fordi alle er tvunget til bruge de samme WiFi-frekvensområder, da det er lovbestemt. Det kan kort beskrives som kaos i luften, da der ikke er mange ledige frekvenser, der kan deles.

WiFi kompagniet fik fra familien den information, at huset skulle renoveres, og derfor forslog WiFi kompagniet, at der ved samme lejlighed blev trukket netværkskabler til de 3 plan i boligen. Det blev besluttet af familien.

I den mellemliggende periode før renovationen opsatte WiFi Kompagniet to accesspunkter (AP): Et i stuen som var forbundet til internettet samt et stk. AP på 2. sal. YouSee WiFi blev slået fra for at undgå for meget frekvensstøj og gene for naboerne. Det opsatte WiFi-udstyr tilretter selv WiFi-frekvenserne hvert døgn, så det er så godt, som det kan blive. Det var nu muligt at streame på 2. salen, og udstyret hoppede ikke af internettet mere.

Efter renovationen af huset blev følgende ændret:

  • Der blev opsat et WiFi accesspunkt på hver af de 3 etager med netværkskabel
  • YouSee-router og andet internetudstyr blev flyttet til kælderen, således det ikke står synligt i stueplan
  • Den nye WiFi-installation blev justeret, således at frekvenserne ikke generes af naboens WiFi-signaler
  • Der blev opsat en switch, som også kunne levere strøm og datakapacitet til opsatte WiFi accesspunkter, således at performance er så optimal som muligt samt at ledningsrod blev minimeret.

Familien har nu 100% WiFi-dækning i hjemmet, og det lever helt op til familiens forventninger.

———————-

Familien Lau blev så glade for vores WiFi-koncept, at vi efterfølgende fik lov til at levere vores trådløse løsning til familiens sommerhus.

———————-